söndag 19 januari 2014

NASA flyger till månen - men vissa män förstår inte vad nej betyder

Samtyckeslag diskuteras som en vidareutveckling av de lagar som redan hanterar våldtäkt. Jag tror inte att det hjälper mot en viss typ av män som uppenbarligen inte förstår innebörden av ordet nej. Som nu i det senaste fallet som uppmärksammats i svensk massmedia, en man som trodde att motståndet kvinnan gjorde var en del i en tyst överenskommelse till lite grovsex. Att han inte hade uppsåt att våldta. Och utan uppsåt, inget brott. Nej, jag tror inte att man löser dessa problem genom att skriva på ett samtycke i tre kopior innan man hoppar i sänghalmen. De där riktigt läskiga männen med hål i hela huvudet, jag tror att vi helt enkelt få stoppa dem i något tomt gruvhål någonstans. Ett djupt gruvhål och sedan hoppas att regnvattnet fylls på så sakteliga.
Sedan har vi ju vår vän Göran Lindberg, den narcissistiske sexualsadisten och tidigare länspolismästare i Uppsala. Som dömdes 2010 till 6 års fängelse för grov våldtäkt, våldtäkt, misshandel, koppleri och 28 sexköp och som nu skall släppas fri i januari då han avtjänat två tredjedelar av straffet. Problemet är dock att psykologer anser att risken för att han skall återfalla i samma typ av brott är klart och påtagligt förhöjd. Denna förhöjda återfallsrisk påverkar dock inte strafflängden, han kommer att släppas fri i januari oavsett vad psykologerna säger. Alltså, jag förstår inte detta med två tredjedelars strafftid. Varför är inte 6 år 6 år? Skall man få "rabatt" på strafftiden skall ju det bero på om man skött sig och om man kan anses riskfri att släppas ut. Den här mannen behöver ju uppenbarligen samhället fortsätta att skyddas ifrån? Och nu släpper vi ut en man som kommer att sätta efter första bästa 14-åring? Verkar onekligen vara mycket som jag inte förstår.

Äkta kärlek.

3 kommentarer:

  1. det är en intressant diskussion - hur får man män med hål i huvudet att fatta att nej är ett nej. och att kapten klänning inte borde släppas ut i förtid borde vara självklart...

    hade det funnits en enkel lösning så hade man hittat den för länge sedan, så jag tror inte i att det brister i att man försöker hitta en lösning/lagtext som är vattentätt. det kommer alltid att finnas advokater som töjer på gränser i lagtexter - för att inte tala om det faktum att det alltid kommer att finnas män med hål i huvudet.

    men om man får önska så önskar jag att män med hål i huvudet förstod hur ynkliga dom är så att dom sökte hjälp innan dom begår brott!

    SvaraRadera
  2. ho ho i stugan.....är allt bra med dig hoppas jag.

    SvaraRadera
  3. Personligen tycker jag att hela "manligheten" har hål i huvudet... Varför skriver du inte längre, du skriver så bra! Jag skulle vilja läsa!

    SvaraRadera