tisdag 24 december 2013

Goda mörka dagar - God Jul!

God Jul alla fina bloggläsare! Efter en höst med en hel del mörker i alla bemärkelser, är det nu jul på zooet. Granen pyntad, maten i kyl och frys, tomtarna utställda i huset och alla presenter inslagna och under granen. Puh! Upptäckte dock att katter och julgran inte är riktigt kompatibla... Tur att inte kulorna är av glas, om man säger så! :-)))

Det hemska projektet i Paris bomullsgarn, och virkning, är klart. Jag hade ju tänkt att virka massor av glasunderlägg, tomtar och pepparkakor och snögubbar, men jag lyckades träla mig igenom en, en tomte. Den fick fina brorsan i julklapp! :-))) Jätteful, men funktionell. Och nu har jag noterat på ett minnesneuron i hjärnan att:
1. Köpa aldrig mera Paris bomullsgarn, tänk två gånger innan du köper bomullsgarn över huvudtaget.
2. Inga mera virkprojket. Kan virka, men tycker det är extremt tråkigt.

Tomte-glasunderlägg. Tomte utan tofs.
Colin ville tugga på tomtens huvud. Hela tiden.

Igen, glädjen med Etsy. Hittade fina ninja-stickmarkörer, tyg och knappar.

Girl-power. Och en flugsvamp.
Fina målade träknappar.
Uggletyg, lite kraftigare bomull. Älskar ugglor. Och detta skall bli örngott.
Colin-grisen är helt oberörd av julstöket. Säg till när ni är klara, typ. Och försök att vara lite tystare, jag vill sova.

Och så till årets upptäckt! En knäck-dispenser! Helt mitt liv blev helt reformerat när jag läste om den här lilla tratten, med en pistång i, som man kan reglera med det fiffig handtaget. Så häller man i kola- eller knäcksmeten, och sedan kan man lätt som en plätt dosera rätt mängd i knäckformarna. Det går på 2 sekunder att dela upp knäcksmeten i 50 formar, inget kladd och inga (j-a) formar som välter. Hurra säger jag bara! Finns på Lyckas med mat!

Knäck-dispenser och vaniljkola från Pärlans.
Superlätt att använda.

 Åsså världens bästa! Hittade Vrigstads julostkaka i en affär här i min stad. Världens bästa ostkaka! Skulle köpt fem stycken. Minst. Andades in en hel på 10 minuter... :-)))

Mumma.

6 kommentarer:

  1. Jamen du kolla in Maria Gullbergs virkböcker - virkning med ull. Kolla om de finns på biblioteket så att du kan låna och läsa igenom dem i lugn och ro. Jag gick på kurs med henne nu höstas och jag fick en annan syn på virkning. Gillar inte alls att virka i bomull även om jag gjorde det mycket på 1970-80-talet.
    Pärlans kolarecept är toppen - hade förmånen att vara på deras bokrelease och åt mig dödens mätt på deras kolor, så den julen kunde jag inte koka kolor, men denna julen har jag tagit igen det med råge!

    Ha fortsatt skön jul och Gott Nytt År om vi nu inte hörs innan dess!

    SvaraRadera
  2. En så fiffig uppfinning! Tack för det tipset! Önskar dig en fortsatt fin julhelg!=0)

    SvaraRadera
  3. en knäck-dispenser - vilken tur att jag inte längre gör knäck - annars hade jag nog beställt en omgående:)

    och jag ser att du verkar ha haft roligt på etsy:)

    tomten ser inte alls dum ut:)

    önskar dig en riktigt god fortsättning på helgen:)

    SvaraRadera
  4. Hej, och god fortsättning på julledigheten!

    Själv njuter jag i fulla drag, tex så har jag nu, strax före klockan 3 på eftermiddagen, lyckats duscha och ta på mig kläder! Och hunnit sticka i en timme eller så dessförinnan, det har jag också hunnit med! (Nu när jag tänker efter, så tror jag dock inte att jag har borstat tänderna ännu - det kan ha något att göra med att precis innan jag gick in I duschen så stoppade jag in en hemmagjord tryffel i munnen, och då kan man ju inte borsta tänderna precis efter det...)

    Dina ninjastickmarkörer är supercoola! :-) (Ett annat projekt under julledigheten, är att skaffa paypal, sent omsider. Jag måste köpa knappar på Etsy!)

    Vad roligt att katterna har så olika personlighet! De är jättefina. Hörde på kalkonmiddagen igår, om en familj som fått förankra sin julgran med ett snöre i toppen, för att kattungen var helt galen i att klättra i den. Helst komma farande i god fart innan han gjorde ett hopp rätt upp i granen! Spännande! :-)

    Hoppas du hinner landa och ladda upp dina batterier igen nu i jul. Det behöver man, SÄRSKILT när vintern är så sopig och mörk och regnig som den är i år. Med tanke på allt vatten som kommit ner de sista dagarna så ska man kanske vara glad att det inte varit kallt och kommit som snö istället, men jag vette fan om det inte varit värt det... Det blir ju så mycket ljusare och finare med snön! MEN, å andra sidan så har det ju faktiskt vänt nu, nu blir dagarna längre igen! Och det känns skönt att veta, även om jag inte märker av det ännu!

    Nu vrålar min stora dotter på mig att jag ska komma och hjälpa till och skära grönsaker - hon lagar mexikanskt idag! Så jag får väl släpa mig upp ur soffhörnet och gå och göra det då...

    Ha det gott, vi hörs snart igen! /Blenda

    SvaraRadera
  5. Visst är Vrigstad ostkaka den bästa! Jag bor o Vrigstad ;-) och vann en jättestor ostkaka innan jul som vi ska kalasa på i nyår med halva släkten.
    God fortsättning!

    SvaraRadera