tisdag 22 februari 2011

Ny technobebis UPPDATERAD

Inga nya bebis-garnhärvor, men väl en sprillans ny iPhone! Trodde aldrig att jag skulle äga en, är född luddit och allmänt motsträvig till förändring. Gick runt med en cd-spelare i flera år efter att alla andra hade införskaffat en mp3... Alla kan ju inte vara först med det senaste :-)))) Men nu har jag en liten iPhone, och jag älskar den. Däremot älskar jag inte allt j-a ocker runt omkring. Skydd och plastskyddsfilm kostar nästan lika mycket som telefonen. Suck, vad trött jag blir. Det är ju bara PLAST for Gods sake! Tur att man lätt fixar sin egen iPhone cosy! Jag använde rester av Malabrigo Worsted (hur tillfredsställande är det inte att göra schyssta saker av garnrester, känner mej väldigt duktig). Lade upp 40 maskor på stickor 6 och stickade runt tills längden var ca 1/3 längre än iPhone. Fortsatte sticka locket med 20 maskor tills det nedfällt täckte ca 2/3 av längden. Virkade fast en luftmaskeögla på mitten av locket, ca 30 luftmaskor. Sydde ihop botten och filtade i 60 grader + centrifugering. Den var pytteliten när den kom ut, det krävdes rejält med kvinnokraft kan jag meddela för att töja ut den till rätt format. Åsså en liten knapp! Åsså ett hål för hörlurarna, med typ hemsnickrade "langettstygn" runt om. Voilà!


UPPDATERING!
Hmmm, blev INTE nöjd med namnlappen, jag syr som en kratta. Bestämde mej för att flytta in namnlappen under locket. Och då blev den naturligtvis snyggare ditsydd, nu när den inte syns så bra... Nåväl, nu ser det ut så här! Glad och nöjd! Vad avis min vän som liknar Cameron Diaz skall bli imorgon på jobbet!



Luddit, från Wikipedia:

"Ludditerna var en samhällsrörelse bland engelska arbetare som under det tidiga 1800-talet protesterade, ofta genom att förstöra textilmaskiner, mot den industriella revolutionens förändringar, som de kände hotade deras arbeten. Rörelsen, som startade 1811, var uppkallad efter en troligtvis fiktiv ledare, Ned Ludd. En kort tid var rörelsen så stark att den hade sammandrabbningar med den brittiska armén. Regeringens åtgärder innefattade en massrättegång i York 1813 vilken resulterade i ett flertal dödsstraff och deportationer till kolonierna. På senare tid används termerna luddism och luddit eller neo-luddism och neo-luddit synonymt med någon som motsätter sig teknikens och teknologins utveckling pga de kulturella förändringar utvecklingen för med sig."

Tiden går fort när man har roligt...



In English
I have made myself an iPhone Cosy of Malabrigo Worsted leftovers. I really didnt want an iPhone, being a luddite I resisted it as long as I possible could, however, once in my care, I soon learnt to love my new baby. 40 stitches in the round on needles 6, and knitted approximately 1/3 longer than the iPhone itself. The lid was a continuation of 20 of the 40 stitches. It was felted in the washing machine at 60 degrees. I must be the most brilliant knitter on earth.

4 kommentarer:

  1. Verkligen, verkligen AP-snyggt Iphonefodral!!! Jag önskar jag hade en Iphone att göra ett sånt fint fodral till! (Nej, inte en Iphone, jag vill inte ha en Iphone, jag vill ha en annan - som jag inte har bestämt än!)

    Och jag tackar för din kommentar om min stora dotter, jag är ju givetvis grymt partisk men jag tycker hon är tok-vacker! :-D

    Apropå teknik - vi visade svärfars gamla mobil, du vet en sån där i portföljstorlek med sladd mellan luren och resten, för ungarna för ett tag sen, de höll på att skratta ihjäl sig! Och sen höll vi allihop på att skratta ihjäl oss, för det visade sig att svärmor inte tidigare hade vetat om vad den kostade... Hon höll på att sätta i halsen. ;-D

    SvaraRadera
  2. The knitting instructions are so very very interesting.

    SvaraRadera
  3. hej jag tycker semilla är ett helt underbart garn, tycker absolut du ska prova sticka i det! Till Peasy fungerar det bra, har inte mätt ordentligt ännu men känns ok! Fint fodral!

    SvaraRadera
  4. Jag vet inte om jag ska förlåta dig eller inte för att du svikit mig och skaffat den dära iPhonen... Nu är jag ju den enda i världen som inte har nå'n...

    :(

    Jag känner mig ungefär lika sviken som när du fött T. och jag fortfarande hade L. kvar i magen... Ja bara så att du vet...!! :´(

    SvaraRadera